Naukowe sposoby na mądre radzenie sobie z pracą
Naukowe sposoby na mądre radzenie sobie z pracą

Naukowe sposoby na mądre radzenie sobie z pracą

Opublikowany

10 pomysłów na to, by działać i nie tracić skupienia.

"Żeby coś skończyć, musisz zacząć.

Banał, prawda? A jednak z jakiegoś powodu wszyscy mamy tendencję do odkładania zadań w czasie. Tymczasem istnieje coś, co w psychologii określa się mianem efektu Zeigarnik. Polega on na tym, że zadania rozpoczęte, ale nie skończone, zapisują się w naszej pamięci lepiej niż te odhaczone z listy, a także wywołują natrętne myśli na ich temat. Ludzki mózg ma tendencję to tego, by raz rozpoczęte działania doprowadzać do końca, a jeśli mu się to nie udaje, doświadcza zgrzytu i dysonansu. Przykłady? 

W jednym badaniu grupę ochotników skonfrontowano z trudną łamigłówką, nie dając im jednocześnie do dyspozycji dostatecznie dużo czasu na to, by ją rozwiązać. Ochotnicy, po usłyszeniu końcowego dzwonka, mogli albo zaprzestać wykonywania zadania, albo dokończyć je i to właśnie tę drugą opcję wybrało ponad 90% badanych. Dokładnie na tej samej zasadzie rzadko wychodzimy z kina w środku seansu i raczej kończymy oglądanie filmów, które nieszczególnie nas wciągnęły. Kelnerzy w restauracji dokładniej zapamiętają klientów, którzy jeszcze nie zapłacili rachunku, a kurierzy lepiej skojarzą adres, pod którym nikogo nie zastali.

Jeśli więc chcesz uporać się z jakimś zadaniem, najskuteczniejszym, co możesz zrobić, jest… jego rozpoczęcie. Potem twój mózg po prostu nie pozwoli ci go nie dokończyć".

O tym, w jaki sposób mądrze radzić sobie z nadmiarem pracy przeczytacie na blogu Kasi Gandor

Kopiuj tekst

Udostępnij

Jak wypracować styl dzięki dodatkom

Odpowiednie wykorzystanie standardów pozwala na wyróżnienie się z tłumu. Wykorzystując natomiast różne detale łatwo wyrobisz sobie własny, rozpoznawalny styl.